onsdag 31 augusti 2011

Vantar åt hemlös


Idag på lunchen blev jag färdig med ett par vantar gjorda av restgarn som jag kommer att skänka till Hjälpstickan.se som i sin tur delar ut värmande stickade plagg åt hemlösa via Stadsmissionen.
Som den äkta snåla Smålänning jag är har jag väldigt svårt att slänga restgarn och att då skarva ihop dem och sticka något varmt åt bättre behövande passar mig perfekt.
För att vantarna ska bli både tjocka och slitstarka stickar jag dem med dubbelt garn och som ett litet plus i kanten blir det en häftig effekt. Sen blir ju varje vante unik eftersom det är omöjligt att göra två exakt lika dana. Nu har jag bara en mössa kvar att göra sen har jag ett helt kitt i herr storlek med ullstrumpor, vantar, halsduk och mössa. Ett kitt i unisex-storlek är redan färdigt och kommer skickas iväg tillsammans med herrstorleken. Sen ska ett dam-kitt stickas, så fort jag har samlat på mig tillräckligt med restgarn. Jag kommer naturligtvis lägga upp bild så fort kitten är helt klara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar